تخته سه لایی قالب بندی مناسب

 

تخته سه لایی مناسب قالب بندی. تخته سه لایی یا چند لایه، یکی از انواع قالب های به کار رفته در سیستم قالب بندی بتن به منظور ایجاد چهارچوبی محکم و بادوام برای شکل گیری بتن می باشد. که می توان از آن در تمامی بخش های ساخت و ساز مانند اجرای انواع سقف های بتنی استفاده کرد. بر حسب نیاز می توان تخته های چند لایه را به صورت ۵ لایه، ۷ لایه و ۹ لایه تولید کرد هر کدام از این تخته های چند لایه در به کارگیری آنها برای اجرای انواع مختلفی از بخش های ساخت و ساز می توانند کاربرد متنوعی داشته باشند، یکی از متداول ترین نوع تخته ها تخته سه لایه می باشد که متشکل از سه لایه ورق بادوام فرآورده شده از چوب درختان مقاومی مانند بلوط، کاج، سرو، ماهون، افرا، توس و گردو هستند. چوب این درختان هرکدام دارای ویژگی های خاصی به جهت استفاده در حوضه های صنعتی و ساختمانی می باشند. برای تشکیل تخته سه لایی مراحل مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد تخته سه لایی

در سال های قبل که قالب فلزی بتن وجود نداشت برای قالب بندی از چوب و تخته استفاده می کردنند.بعد از گذشت زمان و تولید انبوه قالب فلزی بتن، دیگه جایگاه تخته در این صنعت کم رنگ تر شد.با این حال هنوز که هنوزه در بعضی از استانها از تخته برای قالب بندی بتن استفاده می کنند.کاربرد تخته سه لایی در قالب بندی و اجرای سازه های بتنی در زیر تیرهای بتنی ها و دال های بتنی (سقف های بتنی)می باشد.با توجه به اینکه در مواردی که گفته شد می توان از قالب بتن فلزی نیز استفاده کرد.ولی استفاده از تخته سه لایی مزایایی نسبت به قالب فلزی دارد.

مزایای تخته سه لای

از جمله مزایایی که می توان به آنها اشاره کرد سرعت در اجرا ،قیمت مناسب ، باز کردن آسان ،وزن سبک تر، جابجایی آسان ،کم خطر بودن موقع باز کردن نسبت به قالب فلزی (البته این قسمت به نحوه اجرای پیمانکار و تجهیزات و امکاناتی که در اختیارش هست دارد قالب فلزی اگر اصولی اجرا بشه خطر کمتری دارد قالب فلزی اگر اصولی اجرا بشه نسبت به تخته سه لایی خیلی هزینه زیادی خواهد برد) شاید خیلی ها بر این باور داشته باشند که قالب فلزی نسبت به تخته سه لایی عمر زیادی داشته باشد. عمر تخته سه لایی بستگی به نحوه استفاده و مراقبت از آن دارد که در مورد قالب فلزی هم به این صورت می باشد.در صورتی که به خوبی روغن کاری بشه و مراقبت های لازم هنگام باز کردن انجام بشه. همچنین در صورت تهیه جنس خوب عمر این محصول کمتر از قالب فلزی نخواهد بود.

تخته سه لایی قالب بندی مناسب

مقاومت و طول عمر تخته سه لا در قالب بندی

سیستم قالب بندی بتن در اجرای پلان های مختلف دارای فشار ها و وزن های متفاوتی به جهت میزان حجم و ارتفاع بتن ریخته شده در داخل قالب می باشد. به طری که حتی قالب های فلزی نیز در مواقع خاصی دچار تابیدگی و تغییر شکل می شوند. تصور می شود تخته های سه لا به دلیل وجود جنس چوبی دارای مقاومت کافی در برابر بتن نباشند که میتوان گفت تا حد بسیار زیادی این تصور غلط می باشد و می توان از تخته های سه لا در اجرای انواع بخش های ساخت و ساز به جهت به کارگیری از مواد درجه یک و ایجاد ورق های تخته از چوب درختان مستحکم استفاده کرد. این تخته ها قابلیت افزایش لایه تا ۱۳ و بالاترا دارند و بر مبنای در خواست مشتری امکان افزایش لایه های آنها وجود دارد.. طول عمر این تخته ها در صورت استفاده و جابجایی مناسب بسیار زیاد می باشد و می توا در پروژه های فراوانی آن را مورد استفاده قرار داد.

نحوه ساخت تخته سه لایی قالب بندی

مراحل ساخت و تولید تخته های سه لایی حائزه اهمیت بسیاری می باشد که باید مراحل ساخت و مونتاژ آن را با دقت تی کرد. ابتدا برای ساخت تخته سه لایی تنه درخت مورد نظر را برای ایجاد لایه های تخته انتخاب می کنیم. سپس چوب انتخاب شده را برای برش کاری درست و مناسب داخل مخزن بخار قرار می دهیم. این پروسه برای نرمی تنه درخت برای برش و ایجاد لایه های متفاوت انجام می شود. بعد از اتمام این بخش وب خارج شده از مخزن بخار را در فواصل معین برش میدهیم که برای ایجاد لایه یکنواخت و صاف از دستگاه های پیشرفته دارای اسکنر استفاده می کنیم. سپس ورق های برش دادهشده در ابعاد و اندازه یکسان به وسیله استفاده از چسب بر روی یکدیگر قرار میگیرند و برای پوشاندن درز و شکاف بین لایه ها و مقاومت زیاد از دستگاه پرس استفاده می نماییم. ممکن است بنا به درخواست مشتری بعداز اتمام کار بر روی تخته سه لایی ها از روکش به منظور ایجاد جلوه خواص استفاده شود.

نکات مهم خرید قالب بتن سه لا

خرید انواع قالب بتن های سه لا ملزم به رعایت نکات مهمی به جهت وجود فشار های وارده از سوی بتن می باشد. که در صورت توجه به آنها میتوان خرید با کیفیتی را انجام داد. یکی از مهم ترین مراحل تهیه تخته سه لایی مناسب قالب بندی، خرید از شرکت های معتبر است. درواقع شرکت های فروشنده و وارد کننده تخته سه لا نقش مهمی و تعیین کننده‌ای  در خرید با کیفیت تخته سه لا قالب بندی دارند. همچنین  در ادامه میتوان به موارد مهمی از قبیل مشخصات فنی، نوع ساختار، کشور سازنده، و مواد اولیه و ضخامت و ابعاد و اندازه به کار رفته در آن توجه کرد. از همین رو توصیه می شود برای خرید تخته های سه لایی و چند لایی برای قالب بندی ابتدا قبل از استعلام قیمت به مشخصات فنی و نوع ساختار آنها توجه کنید چرا که این تخته ها قابلیت استفاده مجدد را دارند و میوانند در مراحل بعدی ساخت و سز به کار گرفته و استفاده بشوند.

تخته سه لایی قالب بندی مناسب

مناسب ترین تخته سه لا جهت  قالب بندی

از آنجایی که هنگام بتن ریزی، تخته سه لایی مستقیم با آب بتن در تماس هست و باید وزن بتن را نیز تحمل کند و همچنین میخ های زیادی روی تخته سه لایی کوبید میشه به همین خاطرباید بهترین  مرغوب ترین جنس برای خرید انتخاب بشود. امروزه از کشور های مختلفی تخته های سه لا وارد می شود که از میان برندهای که در بازار هست، تخته سه لایی روسی درجه یک ۱۸مناسب ترین گزینه برای این کار و استفاده در ساخت و ساز می باشد. برندهای دیگری نیز مانند تخته سه لایی چینی، اندونزی، مالزی، و ایرانی در بازار موجود هست که قیمت پایین تری نسبت به تخته سه لایی روسی دارند ولی برای قالب بندی در اجرای سازه های بتنی مناسب نمی باشند. با این حال از این نوع برند ها میتوان استفاده های دیگری کرد که طول عمر آنها نسبت به نوع روسی در این صنعت کمتر است. تخته های روس از بهترین برند های تولید انواع تخته های سه لایی و چند لایی و زیر پایه می باشد که به علت دوام و پایداری بسیار بالا در صنعت چوب و تخته سه لایی بسیار معروف می باشند. این ویژگی ها باعث متمایز بودن آن در مقابل تخته سه لایی های دیگر و افزایش قیمت آن می شود.

قمت تخته سه لایی

امروزه برای مشخص کردن قیمت نهایی تخته سه لا پارامتر های مهمی را در نظر گرفته می شود. و قمت نهایی آن تعیین می شود به طور کلی می توان گفت قیمت تخته سه لا وابسته به قیمت مواد اولیه و اجزای مختلفی می باشد که این موضوع در بعضی از مواقع می تواند متفاوت باشد. اجزای تعیین کننده قیمت تخته سه لا را میتوان به استفاده از مواد اولیه مرغوب، نوع ساختار و ضخامت ورق، ابعاد و اندازه، کشور سازنده تقسیم بندی کرد.که در صورت واردات این کالاها قیمت آن نیز افزایش می یابد. برای اطلاع دقیق تر در راستای انتخاب تخته قالب بندی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.